
Over GewoonZeS
De mens is uniek en verdient zorg die aansluit bij zijn of haar behoeften. GewoonZeS gelooft in de eigen kracht van mensen en streeft naar een omgeving waarin de mens zich optimaal kan ontwikkelen en regie houdt over zijn eigen leven.
Visie.
GewoonZeS heeft een cliënt gerichte benadering in alle begeleiding die wordt geboden en wil hierin onderscheidend en toonaangevend zijn en blijven.
De mens is uniek en verdient zorg die aansluit bij zijn of haar behoeften. GewoonZeS gelooft in de eigen kracht van mensen en streeft naar een omgeving waarin de mens zich optimaal kan ontwikkelen en regie houdt over zijn eigen leven.
Wij streven ernaar om ons zorgaanbod op maat te leveren en doen dit vanuit de volgende kernwaarden:
Gelijkwaardigheid
Respect
Integriteit
Betrokkenheid
Continuïteit
Deskundigheid
Missie.
Wij zien het als onze missie om:
Te werken vanuit kleinschaligheid kan alleen door de organisatie als geheel te zien en functies procesmatig vorm te geven: wat is minimaal nodig om maximale zorg te leveren.
Laagdrempelig te blijven door aan te sluiten bij de cliënt en de medewerker. Deze laagdrempeligheid is het uitgangspunt bij beslissingen die er genomen worden.
Bottum-up te werken, er wordt naar iedereen in de organisatie geluisterd en iedereen wordt serieus genomen.
Samenwerking te zoeken met (netwerk) partners, zoals zorgcoöperatie Klaver4You, en zelf alleen dat doen waar je goed in bent. Door samen te werken en te netwerken kun je doelstellingen behalen. Wij doen waar wij goed in zijn, daar staan we voor en dat dragen we uit.
Cliënten te helpen bij het stimuleren en ontwikkelen van gezond gedrag. Daarin zijn we altijd op zoek naar mogelijkheden en helpen we door cliënten weer in hun kracht te zetten.
Met deze visie en missie als leidraad bieden wij een hoge kwaliteit in de begeleiding van onze klanten. De werknemers van GewoonZeS doen dit met veel enthousiasme, passie, geduld, flexibiliteit en creativiteit.
Naast het leveren van kwalitatief goede en passende zorg voor onze cliënten, vinden wij het ook belangrijk dat zorg betaalbaar blijft. Door de structuur van onze ‘platte’ organisatie en onze efficiënte manier van werken worden overheadkosten laag gehouden terwijl de kwaliteit van begeleiding hoog blijft.

Fase 1: De verkenning
De verkenningsfase is erop gericht verbinding te zoeken met de klant. Er wordt gezocht naar een samenwerking en vertrouwensrelatie waarin de klant zich optimaal kan ontwikkelen. In deze fase wordt er nog niet aan het “probleem“ gewerkt. Door o.a. praktische ondersteuning, sturing en advies wordt het probleem hanteerbaar voor de klant. In de verkenningsfase leren de klant en begeleider elkaar kennen. Verwachtingen en mogelijkheden worden besproken en vastgelegd in het zorgdossier. Vanuit de kracht van de klant en het stimuleren van zijn mogelijkheden wordt er gezocht naar de intrinsieke motivatie. In de verkenningsfase wordt de basis gelegd voor de omgeving die de klant nodig heeft om met zijn problemen aan de slag te kunnen gaan. De verkenningsfase wordt niet afgesloten als de klant toe is aan de volgende fase. Deze blijft van belang en gaat mee naar elke volgende fase. Verbinding en vertrouwen en een transparante samenwerking is nodig om de methode werkend te maken voor de klant en begeleider.
Fase 2: De verdieping
In de verdiepingsfase is de basis gelegd voor een vertrouwens- en samenwerkingsrelatie. De klant voelt zich serieus behandeld en gehoord. De problemen zijn hanteerbaar waardoor er meer rust is ontstaan voor de klant en er meer rust is om aan zijn of haar problemen te werken. In veel gevallen is het onduidelijk voor de klant waardoor hij of zij vastloopt. De klant is niet tevreden met de problemen en wil graag anders. In de verdiepingsfase gaat de klant samen met de begeleider dieper in op het probleem om duidelijk te krijgen hoe dit is ontstaan. Er wordt gekeken hoe het kan worden opgelost en voor de toekomst voorkomen kan worden. Samen met de klant wordt er gekeken wat hij of zij hiervoor nodig heeft. De klant wordt in deze fase verantwoordelijk gemaakt en gestimuleerd om zijn problemen te zien en aan te pakken. De klant kan hierin een aanbod op maat krijgen om dit uit te voeren. Dit wordt samen met de begeleider opgesteld en vastgelegd in het zorgdossier.
Fase 3: De verandering
In deze fase is de klant klaar om het probleem op te lossen. Het probleem is helder en de klant heeft duidelijk wat hij of zij moet veranderen om de problemen op te lossen of hanteerbaar te maken. De klant is gemotiveerd en heeft voldoende vaardigheden ontwikkelt om veranderingen door te voeren in zijn of haar leven. De rol van de begeleider is in deze fase afgestemd op de mogelijkheden van de klant. In deze fase stimuleert de begeleider en toetst hij of zij met regelmaat de motivatie van de klant. Begeleider en klant blijven investeren in de relatie en dragen beiden zorg voor een veilige en transparante omgeving. Het is van groot belang dat de klant steun, vertrouwen, transparantie en waardering voelt van zijn begeleider. Het is wenselijk dat de klant hierdoor ervaart dat hij of zij open kan zijn over de motivatie om te veranderen of het terugvallen in oude patronen.
Fase 4: De verankering
De methode is voor ons niet leidend in ons zorgaanbod. De methode is helpend bij mensen die vastlopen in hun dagelijkse leven, problemen ervaren maar niet weten hoe zij dit kunnen oplossen. GewoonZeS hanteert een open en transparante communicatie. De lijnen zijn kort en de klant is de regisseur over zijn leven. Hij of zij heeft de regie, de begeleiders staan om de klant heen en hebben een adviserende en sturende rol. Op deze manier blijft de klant verantwoordelijk voor zijn eigen proces. Het vergroot de eigenwaarde, geeft zelfvertrouwen en motiveert om te veranderen.
Onze werkwijze
GewoonZeS werkt op een normaliserende wijze en vanuit een positieve en motiverende insteek. De werkwijze die GewoonZeS hanteert sluit aan bij de ‘Motiverende Gespreksvoering bij gedragsverandering.’ Dit is een bestaande methode die binnen GewoonZeS verder uitgewerkt en aangepast is aan onze eigen doelgroep en visie. Deze methode is niet leidend in onze aanpak, maar wordt ingezet wanneer hier behoefte aan is. De methode kan helpend zijn om inzicht te krijgen in eigen gedrag en problematiek. De werkwijze helpt met het vinden en vasthouden van motivatie, met uiteindelijk het doel om gedragsverandering te verwezenlijken.
Onze diensten
Wonen
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Ambulant
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.